Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris ecologia. Mostrar tots els missatges
Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris ecologia. Mostrar tots els missatges

dilluns, 8 de febrer del 2016

Aigua acabada de filtrar al restaurant


En alguns restaurants de Barcelona han començat a servir aigua filtrada al moment. La filtren, ans de servir-la, amb unes màquines que fan una tripla filtració. T'asseguren que aquesta aigua està més filtrada que la que comprem envasada.


A taula, l'aigua la serveixen en ampolles de vidre reomplibles. Sens dubte, un dels avantatges d'aquest sistema és que no es generen envasos de plàstic. És, per tant, molt beneficiós per al medi ambient.

L'ampolla reomplible, etiquetada en català, espanyol i anglès, du la marca de l'empresa subministradora. Hi diu que l'aigua filtrada al moment és millor perquè és aigua que no ha estat «transportada, emmagatzemada ni envasada». És cert que no ha estat envasada, però d'alguna manera s'ha hagut de portar fins al restaurant, on, segons que m'han dit, la tenen «emmagatzemada» en un tanc. Això sí, m'han jurat i perjurat que no és aigua de l'aixeta i, certament, des d'un punt de vista organolèptic, haig de dir que l'aigua té molt bon gust. També en serveixen amb gas.

divendres, 27 de febrer del 2015

Els residus nuclears travessaran les Terres del Sénia

Segons l'estudi d'impacte ambiental del projecte de construcció del magatzem central de residus nuclears a Villar de Cañas (Espanya), els residus emmagatzemats a les centrals nuclears de Vandellòs i Ascó seran transportats per carretera fins al dit magatzem central. Els residus nuclears travessaran les comarques del Montsià i el Baix Maestrat per l'autopista AP-7. L'empresa Enresa preveu de fer un mínim de tres trasllats al mes.

dimecres, 2 de juliol del 2014

Proposta de resolució al Parlament sobre la paralització del projecte Castor

El Grup Parlamentari de Convergència i Unió ha presentat, amb data de l'1 de juliol, una proposta de resolució a la Comissió d'Empresa i Ocupació del Parlament de Catalunya sobre la planta del projecte Castor. CiU recorda que «arran dels moviments sísmics que es van començar a produir davant de les costes d'Alcanar i que van afectar les localitats de la Ràpita, Ulldecona, les Cases d'Alcanar i Alcanar», el Govern va demanar la informació necessària per a acreditar si els sismes eren provocats per la injecció de gas, però el Ministeri d'Indústria no li ha respost.

La proposta de resolució demana la paralització definitiva i immediata i el desmantellament total de les plantes terrestre i marítima del projecte Castor. Així mateix, reclama al Govern de l'Estat que li presente la documentació que li va demanar fa un any.

D'altra banda, el text presentat insta a trobar una solució per a evitar que les compensacions econòmiques a Escal UGS repercutisquen sobre els consumidors.


Finalment, la proposta de resolució demana que es determinen les responsabilitats tècniques i polítiques per mitjà de la Comissió Europea si s'han fet activitats incompatibles amb les directives europees sobre normes comunes per al mercat interior de gas natural.

dilluns, 25 de novembre del 2013

El Parlament demana l'aturada definitiva del projecte Castor


El dijous 21 de novembre es va debatre al Parlament de Catalunya una moció sobre el projecte Castor presentada per Iniciativa per Catalunya. A la sessió hi van assistir, entre d'altres, el regidor d'Agricultura i primer tinent d'alcalde de l'Ajuntament d'Alcanar,  l'alcaldessa d'Ulldecona i membres de la Plataforma en Defensa de les Terres del Sénia.

Els membres de la Plataforma al Parlament. Foto: ACN.
 

Hortènsia Grau, d'Iniciativa, va defensar la moció i va fer avinent que les Corts Valencianes ja havien demanat el tancament del Castor i que ara ho feia el Parlament de Catalunya. També va recordar que Florentino Pérez, president d'ACS, encara insisteix que els terratrèmols no tenen relació amb la injecció de gas.

L'exalcadessa d'Ulldecona, Núria Ventura, va defensar les esmenes del Grup Socialista, una de les quals demana que es consideren els ajuntaments d'Alcanar, Ulldecona, la Ràpita i la Sénia i la Plataforma en Defensa de les Terres del Sénia com a part interessada en el procediment.

En nom de la CUP, el diputat Quim Arrufat va fer referència a l'especulació financera. El projecte Castor és finançat pel Banc Europeu d'Inversions (BEI), que té com a vicepresidenta l'exministra espanyola Magdalena Álvarez. El BEI va impulsar un crèdit sindicat amb dèneu bancs, que permet a Florentino Pérez fer una inversió a 25 anys per a finançar el projecte.

En acabat, la diputada ampostina de Convergència i Unió Annabel Marcos va destacar la ràpida resposta que havia donat el conseller d'Interior activant el pla Sismicat. Marcos va demanar responsabilitats al ministre Soria per la manca d'informació al Govern de Catalunya i va afegir que els 1.700 milions que s'hauran de pagar en cas de desmantellament no els haurien de pagar els ciutadans catalans.

El diputat d'Esquerra Republicana de Catalunya Lluís Salvador va dir que, davant d'aquest balafiament de recursos públics, en un país normal hi haurien dimissions i hi intervindria la justícia, mentre que aquí «la justícia, com a molt, va fer callar la boca a l'alcalde d'Alcanar, com ahir vam poder veure», en referència al fet que el dia abans la policia judicial havia entrat a l'Ajuntament d'Alcanar i s'havia endut a manta documentació arran d'una denúncia per irregularitats urbanístiques presentada per un militant de CiU. Salvador també va recordar que el projecte el va iniciar el 2007 el ministre d'Indústria socialista Joan Clos i que llavors ERC va ser l'única que hi va presentar al·legacions. La tramitació administrativa va estar plena de complicitats entre el govern socialista i Florentino Pérez, especialment amb la intervenció del secretari general d'Energia de l'Estat, Ignasi Nieto.

Finalment, la moció que demana l'aturada definitiva i permanent del projecte Castor va ser aprovada per unanimitat.

Si voleu més informació des d'un punt de vista científic sobre les causes dels terratrèmols provocats pel Castor, us recomano l'entrevista a la geòloga Meritxell Beltran que publica el Butlletí Informatiu d'Alcanar del mes de novembre.

dilluns, 28 d’octubre del 2013

Proposta de tancament definitiu del magatzem submarí de gas


Iniciativa per Catalunya ha presentat al Parlament una proposta de resolució en què demana el tancament definitiu del magatzem de gas del projecte Castor. La proposta recorda la repetició de moviments sísmics que s'han produït davant de la costa d'Alcanar. La injeció de gas ha despertat la falla d'Amposta i altres falles menors i els geòlegs no poden preveure si es tornaran a produir terratrèmols quan s'hi injecte gas o se n'extrague.

Tot i que està situat fora del Principat de Catalunya, el complex del Castor afecta les costes d'Alcanar i les goles de l'Ebre. Per això, Iniciativa demana el desmantellament progressiu del magatzem submarí, del gasoducte i de la planta terrestre. Així mateix, la proposta de resolució insta el Govern de Catalunya a reclamar al Govern de l'Estat que depure responsabilitats i que el cost del tancament no se sufrague amb diners públics.

dimecres, 9 d’octubre del 2013

El projecte Castor, al Parlament


En la sessió de control al Govern que ha tingut lloc avui al Parlament, diversos diputats han formulat preguntes referides al projecte Castor.

El diputat d'ERC Lluís Salvadó ha recordat que la petroliera Shell va tardar setze anys a buidar els pous d'hidrocarburs que avui es volen omplir en pocs mesos. Ha afegit que «els ciutadans de les Terres de l'Ebre i del Sénia demanem al nostre Govern que mos empare i que treballe per a que el projecte Castor no torne a funcionar mai més».

Per la seua banda, la diputada de CiU Annabel Marcos ha fet avinent que ja fa més de dos anys que l'Observatori de l'Ebre havia advertit del risc de terratrèmols per les injeccions de gas. És significatiu que ara s'haja arribart a 4,3 graus de l'escala de Richter, quan des de l'any 1930 no s'havien registrat sismes superiors a 2, 9 graus. Marcos ha informat que avui mateix l'Ajuntament d'Alcanar fa un ple extraordinari sobre aquesta qüestió i que dos regidors canareus eren presents al Saló de Sessions del Parlament. Així mateix, la diputada ha comunicat que el senador tortosí Ferran Bel ha denunciat al Senat que els alcaldes dels municipis catalans afectats no haguessen estat convidats a la reunió convocada pel ministre espanyol d'Indústria.

dijous, 26 de setembre del 2013

Microsismes i taques fosques a Alcanar


La diputada al Parlament de Catalunya Hortènsia Grau ha presentat una pregunta al Govern sobre els microsismes que s'han detectat davant de la costa d'Alcanar.

Del 9 de setembre ençà, l'Observatori de l'Ebre ha detectat més de setanta microsismes, alguns dels quals de fins a 2,8 graus en l'escala de Richter, a uns 20 km mar endins, en la zona on hi ha el magatzem de gas subterrani del projecte Castor. També han aparegut unes taques fosques davant de la costa d'Alcanar.

Grau pregunta quina informació té el Govern d'aquests fets i per què no n'ha informat l'Ajuntament d'Alcanar i els altres ajuntaments afectats. L'empresa Escal UGS va informar directament els ajuntaments de Vinaròs, Benicarló i Peníscola en una reunió a la qual no va ser convocat l'Ajuntament d'Alcanar.

La diputada també pregunta sobre la manera com els microsismes afecten l'ecosistema marí, la pesca i la ruta dels cetacis de la Mediterrània. Grau recorda que la Plataforma en Defensa de les Terres del Sénia ja va denunciar la manca d'estudis sobre els efectes geològics que podia provocar l'activitat de l'empresa Escal UGS.

Segons la diputada Hortènsia Grau, podria passar que s'extragués una part del gas coixí, amb el qual també sortiria petroli, que empastraria les parets de la roca. Cada vegada que es buiden o s'òmpliguen els vuit pous marins connectats, sortirà aquest petroli, que té un alt contingut en sofre. Per a poder depurar el gas, els cremadors hauran de cremar el petroli. Aquesta combustió afavoreix l'efecte hivernacle i produeix pluja àcida amb diòxids de sofre, carboni i nitrogen, monòxids de carboni i nitrogen, metà, sulfurs, etc.

Finalment, atès que la costa d'Alcanar és dins de l'àrea d'afectació de l'activitat d'Escal UGS, Grau pregunta si l'empresa ha informat el Govern de Catalunya dels seus plans, dels estudis de seguretat i d'impacte ambiental i de les mesures preventives i de control. Ens temem molt que no ha estat així.

divendres, 8 de març del 2013

Prospeccions d'hidrocarburs


ICV ha presentat una proposta de resolució al Parlament de Catalunya contra les prospeccions d’hidrocarburs davant de la costa catalana.

L’empresa Capricorn Spain ha obtingut el permís de l’Estat per a fer prospeccions en uns 11.500 km2. El procediment consisteix a generar explosions amb un canó d’aire comprimit des d’un vaixell i captar el rebot dels colls al fons marí.

D’altra banda, el projecte Casablanca, de Repsol, estudia obrir nous pous a uns dèsset quilòmetres a l’est de les goles de l’Ebre, al rogle dels pous Lubina i Montanazo. Aquestes prospeccions es fan dins del corredor de migració dels cetacis. A més, se sumen a l’impacte negatiu del magatzem de gas del projecte Castor.