Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris Castor. Mostrar tots els missatges
Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris Castor. Mostrar tots els missatges

divendres, 20 de març del 2015

Moció del Parlament sobre el projecte Castor, el servei d'ambulàncies al Montsià i la crisi dels cítrics

El Parlament ha aprovat la Moció 193/X, sobre el Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre. Entre altres mesures, aquesta moció demana al Govern de Catalunya que faça les gestions necessàries davant el Govern de l'Estat per a que pose fi a la hibernació del magatzem de gas submarí del projecte Castor i en desmantelle definitivament les instal·lacions.

La moció també insta el Govern a mantenir en el nou concurs de transport sanitari el servei d'ambulàncies a Alcanar i Sant Jaume d'Enveja amb els mateixos recursos mòbils i les seues bases. El Govern, a més, haurà d'estudiar el rendiment dels serveis d'ambulàncies del Montsià per a que les decisions que s'hagen de prendre sobre aquest servei estiguen fonamentades en les necessitats reals i en l'orografia.

Així mateix, la moció demana al Departament d'Agricultura que pose en marxa un pla de xoc per a donar una resposta efectiva a la crisi del cítric, amb la finalitat de fer transparents les clàusules i la cobertura de les assegurances i de reduir el mòdul corresponent a l'índex de rendiment net aplicable a l'IRPF per a les activitats agrícoles afectades per circumstàncies excepcionals i sobrevingudes. El Govern ha de donar compte a la Comissió d'Agricultura del Parlament, ans del 19 de juny, de l'eficiència de les mesures de suport econòmic als productors adoptades.

En el trancurs del debat de la moció, la diputada d'Iniciativa Hortènsia Grau ha retret al diputat d'ERC Lluís Salvadó que demane un pla de xoc per als cítrics quan va votar en contra d'una esmena d'Iniciativa als pressupostos, pactada amb Unió de Pagesos, que anava en el mateix sentit. Grau ha acusat Salvadó de manca de coherència: «No sé si és que vol carregar el mort a Unió, al conseller Pelegrí, no ho sé, però és una cosa rara, perquè, si vostès volien fer un pla de xoc per als cítrics, haver votat la moció».


El diputat de Convergència Albert Batet ha defensat l'actuació del Govern a les Terres de l'Ebre i al Camp de Tarragona i ha fet una llista dels compromisos complits, com ara «la variant de Sant Jaume d’Enveja, l’estació de mercaderies de l’Aldea, la reforma de la setena planta del Joan XXIII, el casal de la gent gran d’Alcanar...».

dijous, 5 de març del 2015

Informes de la Universitat de Stanford i el MIT sobre el projecte Castor

El Ministeri d'Indústria ha rebut uns informes elaborats per la Universitat de Stanford i el Massachusets Institute of Technology sobre l'anàlisi que l'Instituto Geográfico Nacional havia fet sobre la responsabilitat de les injeccions de gas del projecte Castor que van provocar els terratrèmols a la costa dels Tarongers, davant d'Alcanar i Vinaròs. Sent que el Govern espanyol no ha fet públics aquests informes i ni tan sols n'ha informat el Govern català, Iniciativa per Catalunya ha presentat avui una proposta de resolució al Parlament de Catalunya en què insta el Govern de Catalunya a demanar al Govern d'Espanya els dits informes.

dimecres, 2 de juliol del 2014

Proposta de resolució al Parlament sobre la paralització del projecte Castor

El Grup Parlamentari de Convergència i Unió ha presentat, amb data de l'1 de juliol, una proposta de resolució a la Comissió d'Empresa i Ocupació del Parlament de Catalunya sobre la planta del projecte Castor. CiU recorda que «arran dels moviments sísmics que es van començar a produir davant de les costes d'Alcanar i que van afectar les localitats de la Ràpita, Ulldecona, les Cases d'Alcanar i Alcanar», el Govern va demanar la informació necessària per a acreditar si els sismes eren provocats per la injecció de gas, però el Ministeri d'Indústria no li ha respost.

La proposta de resolució demana la paralització definitiva i immediata i el desmantellament total de les plantes terrestre i marítima del projecte Castor. Així mateix, reclama al Govern de l'Estat que li presente la documentació que li va demanar fa un any.

D'altra banda, el text presentat insta a trobar una solució per a evitar que les compensacions econòmiques a Escal UGS repercutisquen sobre els consumidors.


Finalment, la proposta de resolució demana que es determinen les responsabilitats tècniques i polítiques per mitjà de la Comissió Europea si s'han fet activitats incompatibles amb les directives europees sobre normes comunes per al mercat interior de gas natural.

dilluns, 25 de novembre del 2013

El Parlament demana l'aturada definitiva del projecte Castor


El dijous 21 de novembre es va debatre al Parlament de Catalunya una moció sobre el projecte Castor presentada per Iniciativa per Catalunya. A la sessió hi van assistir, entre d'altres, el regidor d'Agricultura i primer tinent d'alcalde de l'Ajuntament d'Alcanar,  l'alcaldessa d'Ulldecona i membres de la Plataforma en Defensa de les Terres del Sénia.

Els membres de la Plataforma al Parlament. Foto: ACN.
 

Hortènsia Grau, d'Iniciativa, va defensar la moció i va fer avinent que les Corts Valencianes ja havien demanat el tancament del Castor i que ara ho feia el Parlament de Catalunya. També va recordar que Florentino Pérez, president d'ACS, encara insisteix que els terratrèmols no tenen relació amb la injecció de gas.

L'exalcadessa d'Ulldecona, Núria Ventura, va defensar les esmenes del Grup Socialista, una de les quals demana que es consideren els ajuntaments d'Alcanar, Ulldecona, la Ràpita i la Sénia i la Plataforma en Defensa de les Terres del Sénia com a part interessada en el procediment.

En nom de la CUP, el diputat Quim Arrufat va fer referència a l'especulació financera. El projecte Castor és finançat pel Banc Europeu d'Inversions (BEI), que té com a vicepresidenta l'exministra espanyola Magdalena Álvarez. El BEI va impulsar un crèdit sindicat amb dèneu bancs, que permet a Florentino Pérez fer una inversió a 25 anys per a finançar el projecte.

En acabat, la diputada ampostina de Convergència i Unió Annabel Marcos va destacar la ràpida resposta que havia donat el conseller d'Interior activant el pla Sismicat. Marcos va demanar responsabilitats al ministre Soria per la manca d'informació al Govern de Catalunya i va afegir que els 1.700 milions que s'hauran de pagar en cas de desmantellament no els haurien de pagar els ciutadans catalans.

El diputat d'Esquerra Republicana de Catalunya Lluís Salvador va dir que, davant d'aquest balafiament de recursos públics, en un país normal hi haurien dimissions i hi intervindria la justícia, mentre que aquí «la justícia, com a molt, va fer callar la boca a l'alcalde d'Alcanar, com ahir vam poder veure», en referència al fet que el dia abans la policia judicial havia entrat a l'Ajuntament d'Alcanar i s'havia endut a manta documentació arran d'una denúncia per irregularitats urbanístiques presentada per un militant de CiU. Salvador també va recordar que el projecte el va iniciar el 2007 el ministre d'Indústria socialista Joan Clos i que llavors ERC va ser l'única que hi va presentar al·legacions. La tramitació administrativa va estar plena de complicitats entre el govern socialista i Florentino Pérez, especialment amb la intervenció del secretari general d'Energia de l'Estat, Ignasi Nieto.

Finalment, la moció que demana l'aturada definitiva i permanent del projecte Castor va ser aprovada per unanimitat.

Si voleu més informació des d'un punt de vista científic sobre les causes dels terratrèmols provocats pel Castor, us recomano l'entrevista a la geòloga Meritxell Beltran que publica el Butlletí Informatiu d'Alcanar del mes de novembre.

dilluns, 28 d’octubre del 2013

Proposta de tancament definitiu del magatzem submarí de gas


Iniciativa per Catalunya ha presentat al Parlament una proposta de resolució en què demana el tancament definitiu del magatzem de gas del projecte Castor. La proposta recorda la repetició de moviments sísmics que s'han produït davant de la costa d'Alcanar. La injeció de gas ha despertat la falla d'Amposta i altres falles menors i els geòlegs no poden preveure si es tornaran a produir terratrèmols quan s'hi injecte gas o se n'extrague.

Tot i que està situat fora del Principat de Catalunya, el complex del Castor afecta les costes d'Alcanar i les goles de l'Ebre. Per això, Iniciativa demana el desmantellament progressiu del magatzem submarí, del gasoducte i de la planta terrestre. Així mateix, la proposta de resolució insta el Govern de Catalunya a reclamar al Govern de l'Estat que depure responsabilitats i que el cost del tancament no se sufrague amb diners públics.

dimecres, 9 d’octubre del 2013

El projecte Castor, al Parlament


En la sessió de control al Govern que ha tingut lloc avui al Parlament, diversos diputats han formulat preguntes referides al projecte Castor.

El diputat d'ERC Lluís Salvadó ha recordat que la petroliera Shell va tardar setze anys a buidar els pous d'hidrocarburs que avui es volen omplir en pocs mesos. Ha afegit que «els ciutadans de les Terres de l'Ebre i del Sénia demanem al nostre Govern que mos empare i que treballe per a que el projecte Castor no torne a funcionar mai més».

Per la seua banda, la diputada de CiU Annabel Marcos ha fet avinent que ja fa més de dos anys que l'Observatori de l'Ebre havia advertit del risc de terratrèmols per les injeccions de gas. És significatiu que ara s'haja arribart a 4,3 graus de l'escala de Richter, quan des de l'any 1930 no s'havien registrat sismes superiors a 2, 9 graus. Marcos ha informat que avui mateix l'Ajuntament d'Alcanar fa un ple extraordinari sobre aquesta qüestió i que dos regidors canareus eren presents al Saló de Sessions del Parlament. Així mateix, la diputada ha comunicat que el senador tortosí Ferran Bel ha denunciat al Senat que els alcaldes dels municipis catalans afectats no haguessen estat convidats a la reunió convocada pel ministre espanyol d'Indústria.

dijous, 26 de setembre del 2013

Microsismes i taques fosques a Alcanar


La diputada al Parlament de Catalunya Hortènsia Grau ha presentat una pregunta al Govern sobre els microsismes que s'han detectat davant de la costa d'Alcanar.

Del 9 de setembre ençà, l'Observatori de l'Ebre ha detectat més de setanta microsismes, alguns dels quals de fins a 2,8 graus en l'escala de Richter, a uns 20 km mar endins, en la zona on hi ha el magatzem de gas subterrani del projecte Castor. També han aparegut unes taques fosques davant de la costa d'Alcanar.

Grau pregunta quina informació té el Govern d'aquests fets i per què no n'ha informat l'Ajuntament d'Alcanar i els altres ajuntaments afectats. L'empresa Escal UGS va informar directament els ajuntaments de Vinaròs, Benicarló i Peníscola en una reunió a la qual no va ser convocat l'Ajuntament d'Alcanar.

La diputada també pregunta sobre la manera com els microsismes afecten l'ecosistema marí, la pesca i la ruta dels cetacis de la Mediterrània. Grau recorda que la Plataforma en Defensa de les Terres del Sénia ja va denunciar la manca d'estudis sobre els efectes geològics que podia provocar l'activitat de l'empresa Escal UGS.

Segons la diputada Hortènsia Grau, podria passar que s'extragués una part del gas coixí, amb el qual també sortiria petroli, que empastraria les parets de la roca. Cada vegada que es buiden o s'òmpliguen els vuit pous marins connectats, sortirà aquest petroli, que té un alt contingut en sofre. Per a poder depurar el gas, els cremadors hauran de cremar el petroli. Aquesta combustió afavoreix l'efecte hivernacle i produeix pluja àcida amb diòxids de sofre, carboni i nitrogen, monòxids de carboni i nitrogen, metà, sulfurs, etc.

Finalment, atès que la costa d'Alcanar és dins de l'àrea d'afectació de l'activitat d'Escal UGS, Grau pregunta si l'empresa ha informat el Govern de Catalunya dels seus plans, dels estudis de seguretat i d'impacte ambiental i de les mesures preventives i de control. Ens temem molt que no ha estat així.